Voedings supplement

Wat is omega 3?

omega 3 plantaardig

Iedereen hecht veel waarde aan vitaliteit. Daarom streven fabrikanten er voortdurend naar om producten te maken die niet alleen ons – en onze huisdieren – helpen gezond te houden, maar ook gunstige gezondheidswinst opleveren door verbeteringen aan het algehele welzijn. Omega 3 vetzuren zijn essentieel en afkomstig uit de verse reststromen van Noorse zalm en zijn essentiële vetzuren die veel bewezen gezondheidsvoordelen bevatten. Omdat ze zo’n belangrijke rol spelen in de menselijke gezondheid, worden de feitelijke gezondheidsvoordelen af ​​en toe gekruist met fictieve voordelen. Deze misvattingen kunnen mensen er soms van weerhouden om de aanbevolen wekelijkse hoeveelheid te consumeren. Sommigen geloven bijvoorbeeld dat omega 3 vetzuren alleen voor mensen met een hartaandoening zijn – een duidelijke mythe. Laten we, om te begrijpen waarom sommige consumenten fictie boven feiten geloven, eerst eens kijken naar de talrijke gezondheidsvoordelen die omega 3 plantaardig kan bieden voor menselijke voeding.

omega 3 plantaardig

Omega 3 in een notendop

Er zijn drie hoofdtypen omega-3 vetzuren: ALA (alfa-linoleenzuur) gevonden in planten, DHA (docosahexaeenzuur) en EPA (eicosapentaeenzuur) gevonden in dierlijk voedsel en algen (omega 3 plantaardig). Voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega-3 vetzuren zijn onder meer sommige oliën (zoals pompoen of algen), groene bladgroenten, walnoten en zaden (vlas en chia). Vette vis, zoals zalm, makreel en sardines, is ook van nature rijk aan EPA en DHA. In feite raadt de men aan om ten minste één portie (140 g) vette vis per week te consumeren. Maar als het gaat om cholesterol en omega-3 vetzuren, is het gemakkelijk om in de war te raken.

Cholesterol en omega-3: de feiten

Het verbeteren van de gezondheid van het hart is een van de grootste voordelen van omega-3-consumptie, maar het is er ook een die veel misvattingen doet rijzen bij de consument. Omega-3 helpt niet om LDL (het slechte) cholesterol te verlagen, het verbetert alleen het HDL (het goede) cholesterol, waardoor het risico op hart- en vaatziekten afneemt. Hoewel EPA het cholesterolgehalte niet significant beïnvloedt, heeft DHA de neiging om het LDL-cholesterol te verhogen, hoewel dit wordt gecompenseerd door de overeenkomstige toename van HDL-cholesterol. Verschillende onderzoeken hebben ook klinisch bewezen dat omega-3-vetzuren de circulerende triglycerideniveaus aanzienlijk kunnen verlagen – een vet dat na elke maaltijd in onze bloedbaan terechtkomt. Bovendien kunnen ze ook helpen om de bloeddruk te verlagen, bloedstolsels te voorkomen en het ritme van je hart stabiel te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *